Konstdebatt i radion, nja, jag står över den här gången

Magnum Opus
Paintings Målningar
Sculptures Skulpturer
News Nytt
About Om
Contact Kontakta
Search Sök

Main page
List of all posts
2007-02-01

En radioreporter ringde häromdagen och ville att jag skulle ställa upp i en konstdebatt med/mot Mats de Wahl & Co i P4 eftermiddagen den 30/1. Efter ett visst övervägande beslutade jag att inte ställa upp den här gången.

Dels har jag ingen lust att möta det där gänget i nuläget. Titta bara på deras "nättidning" Volym.info, en sida som gjorts till statens offentliga bild av konsten i Västernorrland. Jag tror inte det är en slump att jag inte finns med på deras lista över konstnärer i Sundsvall.

Dels kan jag inte ta fram bevis på knepigheterna bara sådär, bevis finns men det är en grävande journalists jobb att lägga tid på sådant, jag kan sträcka mig till att peka på ledtrådar.

Någon verkar dock ha reagerat för det verkar som om den röra vi ställde till för snart ett år sedan då vi påpekade den tämligen oförblommerade nepotismen inom konstsfären givit visst resultat; ledande personer inom den krets vi kritserat får inte förnyat förtroende och en viktig tjänst - länskonstnär, länskonstkonsulent, konsulatkonstulent eller whatvever de behagar kalla spaden nuförtiden - flyttas till Sundsvall.


It's a radio, and I turned down an offer to be on it.

Men jag hyser knappt något hopp om förändring, min profetia är att det blir väl några andra, mindre uppmärksammade, personer ur gänget som tillsätter de vakanta tjänsterna, stipendier och offentliga uppdrag är fortsatt interna uppgörelser, tråkighet fortsätter vara konstvärldens ledstjärna och folk kommer i än större utsträckning att se dagens konst som ett "jaså" och man kan fortsätta stirra i Månen efter öppnare attityder och en bredare definition av det professionella konstutövandet.

Jag tipsade radion om att Bror Högbom måhända kunde vara intresserad att ställa upp i stället för mig, vilket han var. När jag senare då fick höra radioprogrammet gick diskussionen mest i helt andra, betydligt mindre konfrontativa banor än vad som gjordes gällande när de försökte övertala mig att ställa upp. Jag tror de flesta som inte är insatta inte förstod ett dugg av diskussionen. Hade det låtit så där civiliserat på beskrivningen och inte som om jag skulle infinna mig med bevismaterial såsom till en rättegång kanske jag hade ställt upp själv.

Mats de Wahl talade med Bror bl.a. om att vad man som konstnär ska pyssla med för att räknas är att åka runt och ordna utställningar, skaffa meriter och därmed "etablera" sig som konstnär. Jag trodde att det där snacket om att bli "etablerad" som konstnär var något som lade sig ner och dog på 1980-talet då "etablerade" konstnärer sålde sin konst för hundratusentals kronor ena dagen och var bortglömt loppmarknadsmaterial veckan efter. Nej, ett tecken på en förlegad syn på konstnärer är att använda just uttryck som "etablerad" (det är ungefär lika dumkonservativt som att värdera tavlor målade på duk högre än dito målade på masonit). I dag heter det i stället att man är yrkesverksam, det är ett bättre uttryck då det mycket saknar de mystifierande och därmed högst godtyckliga dimensonerna i ett uttryck såsom "etablerad".

Nej, jag har ingen lust att slösa bensin på att åka runt och krusa utställningsansvariga runt om i landet. Jag har nog många gånger stått där med mössan i hand och fått min konst, vilken högst troligen är skyhögt över deras huvuden, hastigt bedömd av kulturbossar som antagligen varken kan stava till ord som "transavantgardism" eller "postkonceptualism", än mindre förklara vad det är. Jag har för några år sedan även visat min konst personligen för de Wahl himself, vilken mumlandes uttryckte att den inte var något av intresse. En av målningarna jag visade honom sålde jag f.ö. senare till Hylte kommun.

Det finns en alltför stark kultur av "infinna sig med mössan i hand" i detta land. Ska det delas ut stipendier, söker någon arbetskraft eller ska det ordnas utställningar så sitter cheferna där som små påvar med armarna i kors och förväntar sig att gräddan av den kompetens de söker ska komma och krusa för dem. Knulla det! Vill kommande konstpåvar göra det rätta får de visa lite intresse och idka uppsökande verksamhet! Är inte det revolutionerande? Att kulturbyråkraterna visar lite intresse, uppskattar mångfald och aktivt letar upp och snackar ihop sig med aktiva konstnärer i trakten.

Så svårt är det inte att hitta den svenska konsten; just fucking google it.



Your Name / Ditt Namn:
Your E-mail:
Your Site:
Your comment / Kommentar:

( characters remaining)

Note: Only name and comment are obligatory fields. Your E-mail will be invisible to spambots and links posted get the nofollow attribute, which make search engines ignore them.
Thus no use spamming see.

OBS: Endast namn and kommentar är obligatoriska uppgifter. Din e-mail syns inte för spammare och länkar som postas ignoreras av sökmotorerna.

Posted by: Janne 2007-02-01

Du var inte med på listan över deltagare på Y-salongen i år, tror du det har något med det här du skrivit attt göra?

 

Posted by: Max Magnus 2007-02-01

Nej, jag ansåg det inte vara mödan värt att ens ansöka.

 

Posted by: Janne 2007-02-01

Postkonceptualism och transavantgardism, är det sånt du sysslar med :)

 

Posted by: Max Magnus 2007-02-01

Vill jag inte påstå, men det är svårt att undvika.

 

Posted by: Sibylla 2007-02-11

Din sida etta när man söker efter "swedish art"! Underbart! Google rules! Poetic justice!

 




Art blog: Senare skriverier.
Next - Nästa:
"Still life with penis - Stilleben med penis"
   
Contact
Up