News
Paintings
Sculptures
Alchemy
About
Ask
Search
Nytt
Målningar
Skulpturer
Magnum Opus
Om
Fråga
Sök

Kompositmålningar av Max Magnus Norman


These are not as usual visions I've seen but rather ideas I've built up in about the same manner as I make my sculptures. First a sculptural scene, photo, digital image work, and then the picture is finished with traditional painting and embellishing techniques. Finally they are varnished to an enamel like gloss. Everything done by hand by me of course. The paintings are made in small series, as a more genuine alternative to lithographs or giclées. I call them composites since they are the result of a wide range of techniques.

Pictures marked with red dots are sold out.

Detta är inte som vanligt visioner jag sett utan snarare idéer jag byggt upp ungefär på samma sätt som jag gör mina skulpturer. Först en skulptural scen, foto, digital bildbehandling, sedan färdigställs tavlan med traditionellt måleri och förgyllning. Slutligen fernissas de emaljblanka. Allt gjort för hand av mig själv givetvis. Tavlorna är tillverkade i små serier, som ett mer genuint alternativ till litografier. Jag kallar dem kompositer då de är ett resultat av så många olika tekniker.

Bilder markerade med röd prick är slutsålda.

We Run in the Forest - Vi springer i skogen
We Run in the Forest, 22,8" X 18,1".
Vi springer i skogen, 58 X 46 cm.
Paradise Falls - Paradisfall
Paradise Falls, 22,8" X 18,1".
Paradisfall, 58 X 46 cm.
The Crying Boy II - Det gråtande barnet II
The Crying Boy II, 8" X 22,8".
Det gråtande barnet II, 58 X 58 cm.
The Sabotaged Photo - 11,8" X 14,6"
First edition of 20 copies.

Det saboterade fotot 30 cm X 37 cm
Första upplagan, 20 kopior.

The other day I took some time and leafed through a few old photo albums, something which always gives me a low mood when I realize all that's lost and gone. That's however nothing I will torment you with, here are a few interesting photos I found instead.

Sometimes a failed photo becomes more interesting than what it was meant to be from the start. Here the camera stood positioned with a timer when a native happened to pass by, and, yes. I don't know where the photo is taken, it's the early fifties and those visible are my grandfather, my father and mother and my oldest brother Hans. Only my mother is still alive today. I suppose it's the interplanetary cruiser Rheingraf Schauberger hoovering in the background.

Härom dagen tog jag mig tid och bläddrade igenom några gamla fotoalbum, något som alltid gör mig helt nere i trasorna då jag inser allt som är förbi. Sådana grubblerier är dock inget jag tänker plåga er med, här är i stället några intressanta foton jag hittade.

Ibland blir ett misslyckat foto intressantare än vad som var menat från början. Här stod kameran uppställd med en timer då en inföding råkade gå förbi och, ja. Jag vet inte var fotot är taget, det är någon gång i början på 50-talet och de man ser på bilden är min farfar, far och mor och min äldste bror Hans. Bara min mor är i livet idag. Jag antar att det är den interplanetariska kryssaren Rheingraf Schauberger som hovrar där i bakgrunden.

The Flying Lions - 11,8" X 14,6"
First edition of 20 copies.

De flygande lejonen 30 cm X 37 cm
Första upplagan, 20 kopior.

This picture's from my grandmother's album, her father trained lions to become fighter pilots, to fight the giant gorilla invasion of the interwar period. She told us that training the lions to fly weren't the hard part, that they sort of already had it in them; you strapped them into the aeroplane, started it, and the rest most often pretty much took care of itself. No, the hard part was getting the animals into the planes since anaesthetizing them weren't an available option.

Det här är en bild från min farmors album, hennes far tränade lejon till stridspiloter, att bekämpa mellankrigstidens jättegorillainvasion. Hon berättade att det svåra inte var att lära lejonen flyga, det hade de liksom redan i sig; man spände fast dem i flygplanet, startade det, och resten skötte sig ofta självt. Nej, det svåra var just att spänna fast djuren då man inte hade möjlighet att bedöva dem först.

The Artist as a Child - 11,8" X 11,8"
First edition of 20 copies.

Konstnären som barn 30 cm X 30 cm
Första upplagan, 20 kopior.

Here we are in the early seventies, this is me, when I was about a year old or so. My sister Lotta took this image in Nyland with her Kodak Instamatic camera.

Nu är vi framme i det tidiga 70-talet, det här jag, drygt ett år gammal eller så. Min syster Lotta tog den här bilden på Nyland med sin Kodak Instamatic-kamera.

The Burning Rose Tango - 11,8" X 14,6"
First edition of 20 copies.

Den brinnande rosens tango 30 cm X 37 cm
Första upplagan, 20 kopior.

A postcard from the eighties, from South America. Two chupacabras are dancing The Burning Rose Tango. Chupacabras are a kind of small feisty vampires; as real life smurfs, kind of.

Ett vykort från 80-talet, från Sydamerika. Två chupacabras dansar den brinnande rosens tango. Chupacabras är ett slags små käcka vampyrer; som smurfer på riktigt ungefär.

The paintings are made on MDF-board and have a distance piece on the back making them appear to float in front of the wall. Embellishing and effect paint makes them almost appear 3-dimensional.

Tavlorna är gjorda på MDF-skivor och har distanser på baksidan vilket gör att de ger intrycket att sväva utanpå väggen. Förgyllning och effektfärger gör dem nästan tredimensionella.

The Crying Boy 11,2" X 11,2"
First edition of 9 copies.

Det gråtande barnet 28,5 cm X 28,5 cm
Första upplagan, 9 kopior.
Frog Jumpers 13,9" X 11,2"
First edition of 5 copies.

Frog Riders 11,2" X 13,9"
First edition of 5 copies.
Grodhoppare 35,5 cm X 28,5 cm
Första upplagan, 5 kopior.

Grodryttare 28,5 cm X 35,5 cm
Första upplagan, 5 kopior.
The Happy Colonizers 1 13,9" X 11,2"
First edition of 5 copies.

De lyckliga kolonisatörerna 1 35,5 cm X 28,5 cm
Första upplagan, 5 kopior.
The Happy Colonizers 2 13,9" X 11,2"
First edition of 5 copies.

De lyckliga kolonisatörerna 2 35,5 cm X 28,5 cm
Första upplagan, 5 kopior.
The Happy Colonizers 3 13,9" X 11,2"
First edition of 5 copies.

De lyckliga kolonisatörerna 3 35,5 cm X 28,5 cm
Första upplagan, 5 kopior.
The Burning Heart 13,9" X 11,2"
First edition of 5 copies.

Det brinnande hjärtat 35,5 cm X 28,5 cm
Första upplagan, 5 kopior.
Che Guevara Tries to Read the Paper
13,9" X 11,2"
First edition of 5 copies.

Che Guevara försöker läsa tidningen
35,5 cm X 28,5 cm
Första upplagan, 5 kopior.
Exhibition opening in Sundsvall - Vernissage i Sundsvall
The print (first edition of 8 copies) Exhibition opening in Sundsvall.
Trycket (första upplagan 8 ex.) Vernissage i Sundsvall.

An art exhibition opens at one of the few galleries in Sundsvall. Paintings are exhibited; the motifs are semi-dry running black paint censoring ... something, ambitions perhaps.
One visitor whines over how expensive the modestly priced paintings are (...and then the following day, goes to IKEA or Gallerix and buys some Chinese oil painting for just about as much).

Salt sticks, rollators & oxygen.
Everything is as it always is.
Everything is wrong.

The artist sits in the corner clinging to his only hope left; that the wine (the cheapest one can get in Sweden) shouldn't run out during the opening upon that there later on will be some left to drown the feelings of insignificance with.

Note that this picture above is traditionally framed with a glass covered black frame.

Det är vernissage i ett av Sundsvalls få gallerier. Det är måleri som ställs ut; motiven är typ halvtorr rinnande svart färg censurerande ... någonting, ambitioner kanske.
En besökare ojar sig över hur dyra de modest prissatta tavlorna är (...för att nästa dag dra till IKEA eller Gallerix och köpa någon sunkig kinesmålning för ungefär samma slant).

Salta pinnar, rullatorer & syrgas.
Allt är som det brukar vara.
Allt är fel.

Konstnären sitter i ena hörnet och klamrar sig fast vid sitt enda hopp; att vernissagevinet (det billigaste systemet hade inne) inte ska ta slut under utställningen på det att det finns en skvätt kvar att senare dränka obefintlighetskänslorna med.

Notera att ovanstående bild är traditionellt inramad med glas och svart ram.